Azinuredayu Amira Binti Azmi (MIC180008)

GIG1005 JALINAN MASYARAKAT 
“Reflective Writing” 
SMK (P) SRI AMAN 
Azinuredayu Amira Binti Azmi (MIC180008) 8 Mei 2020 
Pada hari ini, dunia semakin maju dengan arus pemodenan. Perkembangan teknologi 
turut membantu manusia sejagat dalam menjalani kehidupan. Hal ini dikatakan demikian 
kerana tedapatnya ilmu Sains yang semakin hari semakin bertambah. Walau bagaimanapun, 
tidak ramai masyarakat pada hari ini didedahkan dengan ilmu Sains. Oleh hal yang demikian, 
sebagai seorang yang berpelajaran tinggi, kita haruslah berkongsi ilmu pengetahuan 
terutamanya kepada golongan remaja yang merupakan pewaris pada masa hadapan. 
Pada tanggal 28 Februari 2020, saya dan rakan-rakan seperjuangan Sains 
Bioperubatan dan diiringi oleh pensyarah-pensyarah telah mengadakan program 
perkongsiaan tentang Sains “DNA fingerprinting” di Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Sri 
Aman. Program ini bertujuan untuk memberikan pendedahan awal tentang kemajuan bidang 
Sains kepada pelajar-pelajar sekolah menengah. Perkara yang dikongsikan ialah tentang 
“DNA fingerprinting”. Kepentingan dan kelebihan dalam perkara ini telah dikongsikan dan 
banyak sumbangan “DNA fingerprinting” kepada kita hari ini terutamanya dalam kes 
jenayah. Semasa hari kejadian, pelajar-pelajar sekolah rendah begitu teruja dengan aktiviti- 
aktiviti yang dilakukan. Pelajar-pelajar ini telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan 
setiap kumpulan terdapat seorang “fasilititator”. Tugas seorang “fasilititator” ini tidak mudah 
untuk dijalankan seandainya kita tidak diberikan pendedahan awal. Sebelum berlangsungnya 
program ini, kami telah diberikan krusus pendedahan awal oleh pensyarah-pensyarah kami 
yang dipanggil sebagai “internal workshop” tentang apa yang bakal dikongsikan bersama 
pelajar-pelajar tersebut. 
Antara aktiviti yang dijalankan termasuklah demontrasi eksperimen pengasingan 
DNA atau “DNA extraction”. Selain itu, aktiviti lain yang dilakukan ialah kuiz. Penyertaan 
pelajar-pelajar di sekolah ini amat memuaskan. Mereka memberikan kerjasama yang baik 
kepada kami sepanjang program ini berlangsung. Melalui program ini, kami juga dapat 
melihat wajah-wajah generasi warisan negara ini tersenyum dan bergelak ketawa sambil 
belajar. Kami sebagai “fasilitator” ini berasa sangat gembira dan teruja kerana dapat 
berkongsi ilmu dengan mereka sekali gus dapat mengasah kemahiran dan dapat 
meningkatkan keyakinan ketika berhadapan dengan orang ramai. Di samping itu, menjadi 
seorang “fasilitator” ini sebenarnya telah memakan banyak tenaga dan kemahiran kerana 
untuk menyampaikan sesuatu ilmu itu tidaklah mudah. Ini mengingatkan kami tentang tugas 
seorang pendidik seperti guru atau pensyarah yang tidak pernah kenal erti penat lelah dalam 
mendidik anak-anak bangsa demi menjadikan mereka sebagai seorang insan yang berguna 
pada masa akan datang. Saya juga turut bersyukur kerana rakan-rakan seperjuangan saya 
turut memberikan kerjasama yang baik untuk menjayakan program ini. Tanpa kerjasama 
yang utuh ini, program tidak akan berjaya sampai ke akhirnya. Tidak dilupakan juga tunjuk 
ajar daripada pensyarah-pensyarah kami untuk mejayakan program ini. Setiap orang daripada 
kami juga telah dibahagikan tugas masing-masing. Perjalanan kami ke sekolah ini telah 
diuruskan dengan baik oleh biro logistik. Saya sendiri juga berperanan sebagai seorang 
“fasilitator”. Saya berasa sangat bersyukur kerana semua pelajar dalam kumpulan saya 
menunjukkan minat yang mendalam dalam perkongsiaan yang saya kongsikan bersama 
mereka. 
Terdapat seorang pelajar menyatakan bahawa dia sangat bertuah kerana dapat kenal 
dengan kami. Mereka menyatakan bahawa mereka berasa seronok belajar bersama kami. 
Mereka juga berasa bertuah kerana sekolah mereka telah dipilih oleh kami untuk mengadakan 
program sebegini. Saya juga merasakan tuah itu kerana bagi saya program ini bukan mudah 
untuk dijalankan kerana hal ini melibatkan dua buah pihak iaitu pihak sekolah dan pihak 
universiti. Pada penghujung program ini, kami memberikan boring soal selidik. Setiap pelajar 
menjawabnya dengan jujur. Sesi penyampaiaan hadiah juga diadakan sebagai tanda 
penghargaan kepada para pelajar yang berjaya menjawab kuiz dengan betul. Suasana ketika 
ini amat gembira dan saya sendiri dapat menilai yang mereka dapat memahami apa yang 
kami sampaikan. Tambahan lagi, saya berasa sangat berpuas hati dengan rakan-rakan saya 
kerana kami berjaya mengeratkan hubungan silaturahim antara para pelajar, guru-guru dan 
semestinya kami semua sebagai penuntut universiti. Setiap yang berlaku telah dirakam dalam 
setiap gambar yang diambil untuk dijadikan sebagai kenangan pada masa hadapan. 
Kesimpulanya, pengalaman yang saya peroleh melalui program ini banyak mengajar 
saya erti kerjasama, tolak ansur dan tanggungjawab. Saya berasa sangat bersyukur kerana 
telah diberikan peluang untuk berkhidmat kepada masyarakat. Program Jalinan Masyarakat 
ini haruslah diteruskan bagi melahirkan insan yang tahu bergaul dengan masyarakat. 
Mendekati masyarakat adalah tanggungjwab bersama. Saya juga berharap agar saya dapat 
meneruskan usaha murni ini untuk membantu masyarakat untuk lebih celik tentang dunia 
luar. Bukan itu sahaja, saya juga berharap agar penuntut universiti yang lain tidak hanya 
pandai dari segi akademik sahaja tetapi mereka juga pandai berbakti kepada masyarakat. 
Jalinkan hubungan sesama insan supaya hubungan yang baik ini dapat membentuk negara 
yang lebih maju dan aman. 

(703 patah perkataan) 

Comments

Popular posts from this blog

SMK LEMBAH SUBANG PART 1

Social Engagement Videos

D-Day Aktiviti di SMK (P) Sri Aman